“Дизелгейт“ бил свършил! Нищо подобно, разгаря се отново

Във Върховния съд в Лондон бе внесен колективен иск от 1,6 млн. собственици на дизелови автомобили

Пламен Георгиев,
дизел зареждане

https://www.istockphoto.com/photo/pumping-gas-gm171574311-20987991?phrase=diesel

Д есетилетие след като скандалът „Дизелгейт“ разтърси автомобилния свят, във Великобритания се разгаря нов съдебен спор, касаещ вредните емисии, който отново вкарва под светлините на съдебната власт пет от най-големите автомобилни производители.

В понеделник, 13 октомври, във Висшия съд на Лондон около 1,6 милиона собственици на дизелови автомобили подадоха колективен иск, обвинявайки Mercedes-Benz, Ford, Renault, Nissan и Stellantis (Peugeot и Citroеn), че са оборудвали автомобилите си с „коригиращи устройства“, за да мамят тестовете за емисии на азотни оксиди (Nox).

Тази мащабна съдебна сага се очертава да бъде сред най-големите групови искове в английската правна история. Ищците твърдят, че при реални условия на шофиране автомобилите им са отделяли много повече NOx, отколкото показват официалните тестове. Потенциално говорим за загуби на стойност милиарди паунди, репутационните вреди не могат да се измерят в цифри.

Съдът ще разглежда дела само срещу споменатите марки, за да спести време и пари, съобщава The Guardian, но окончателното решение ще засегне и множество други марки, включително BMW, Jaguar Land Rover, Suzuki, Toyota, Mazda и Hyundai-Kia.

Делото напомня за оригиналния „Дизелгейт“ в САЩ, когато Volkswagen призна, че е инсталирал заблуждаващ софтуер в милиони автомобили по целия свят. Според ищците, тези пет производители са взели съзнателно решение да дадат приоритет на „удобството на клиентите“ (т.е. обема на продажбите) пред съответствието и чистия въздух.

Съдебните документи разкриват, че обвиняемите автомобилни производители отхвърлят идеята, че всичко, което знаем за поведението на VW по време на периода на „Дизелгейт“, може да се приложи и към тях. А някои от марките осмиват липсата на разбиране от страна на прокуратурата за дизеловите двигатели и системите за контрол на емисиите. Адвокатите на Ford, по-специално, описват случая като „научно неграмотен“.

Съдът първо ще разгледа дали предполагаемите устройства за измерване са били налице. Едва след това дебатът ще се насочи към обезщетението, на което всеки собственик има право.

Очаква се предварителното изслушване да приключи преди края на годината, като по-съществените аргументи ще започнат през март 2026 г. Окончателно решение се очаква до следващото лято.

дизелгейт